Menu

Strategie | #2 Wie ben je?

Een strategie voor Social Media schrijf je niet zomaar. In deze vijfdelige serie vertellen we daarom hoe je dit het beste kunt doen. Deel 1 (bepaal je doel) nog niet gelezen? Dan is dat misschien handig voordat je verder gaat met deel 2: wie ben je als organisatie?  

Want: wie of wat wil je zijn voor je volgers? Houd hierbij in gedachten: mensen willen niet met merken praten, maar met personen. Je doelgroep wil de persoon achter het bedrijf leren kennen. Een manier om dit te bereiken is door op persoonlijke titel te twitteren. Kies bijvoorbeeld als naam: 'Piet | Finance Feeds', dus: Naam | Organisatie.

Als je met meerdere personen twittert vanaf een account dan is dat lastig. Maar, ook dan zijn er genoeg mogelijkheden: 

  • Schrijf erover in je bio, bijvoorbeeld: 'Hallo, wij zijn Piet en Puk van Het Beste Advies'. 
  • Vermeld de initialen van jezelf in de tweet die je verstuurt, bijvoorbeeld: '@klant natuurlijk kunnen wij je helpen, we bellen je zo voor een afspraak! ~PvP'. Wanneer je hiervoor kiest is het natuurlijk wel belangrijk dat je volgers weten wie die 'PvP' dan is. Een mogelijkheid is, als het om twee of drie mensen gaat, het in de bio te vermelden. Ook een aangepaste, zelf ontworpen achtergrond kan de namen vermelden. @NS_online heeft dat bijvoorbeeld gedaan.

Een tweede belangrijke vraag is: hoe ga je normaal gesproken met klanten om? Zakelijk of juist informeel? Zorg dat je op eenzelfde manier op Social Media aanwezig bent. Dit zorgt voor duidelijkheid bij klanten én het is wel net zo makkelijk voor jezelf.

Volgende keer deel #3: bepaal je doelgroep.

Strategie | #1 Bepaal je doel

Twitter wordt voor bedrijven steeds belangrijker. Echter, vaak gaan zij aan de slag zonder communicatieplan en strategie. De inhoud van tweets wordt niet afgestemd op doelen, want die hebben ze simpelweg niet. Daarom geven we je (in vijf delen) een aantal tips om jouw strategie te bepalen. Hiermee is het mogelijk om direct goed van start te gaan met zakelijk twitteren of jullie activiteiten te verbeteren.  

Het eerste belangrijke punt van een strategie: 

Bepaal je doel

Wat wil je precies bereiken met Twitter? Gaat het met name om acquisitie of wil je mensen inspireren? Wees specifiek in het beschrijven van je doel. 'Ik wil nieuwe klanten aantrekken', is bijvoorbeeld te algemeen. Beantwoord ook de vragen: hoe wil ik dat doen? Waarom wil ik dat doen?

Je doel wordt dan bijvoorbeeld: 'Door middel van Twitter wil ik (onder andere) starters op de woningmarkt aantrekken. Dit wil ik doen door belangrijk nieuws te geven over de huidige markt en hen op de hoogte te houden van wijzigingen. Daarnaast wil ik hen informeren over het nieuwbouwplan dat binnenkort van start gaat en wil ik snel reageren op hun vragen.'

Op die manier wordt het duidelijk hoe je wat wilt bereiken. Zo deel je niet zomaar iets, maar twitter je specifiek en doelgericht. En dat is wel net zo fijn voor je volgers. 

Contact