Menu

Strategie | #3 Wie is je doelgroep?

Nu je weet wat je doel is en je weet wie je bent kunnen we naar het volgende punt: wie is je doelgroep? Het gaat er namelijk niet om: wat wil ik zeggen, maar wat willen zij horen? En daarom is het zeker belangrijk je doelgroep te kennen.

Als financieel dienstverlener heb je met verschillende doelgroepen te maken. Aan de ene kant heb je de starter die voorzichtig op zoek gaat naar een woning, aan de andere kant de 40-jarige die zijn verzekeringen nog eens na wil kijken en de bijna-AOW’er die vragen heeft over zijn pensioen. Deze groepen hebben verschillende belangen, zijn van verschillende generaties en moeten daarom anders benaderd worden. 

Door rekening te houden met de doelgroep zorg je dat je tweets altijd hierop zijn afgestemd. Een handige manier om een doelgroep te omschrijven is het gebruik maken van een ijkpersoon. Een ijkpersoon omschrijft een gemiddeld persoon uit je doelgroep. Je omschrijft onder andere de leeftijd, woonplaats, werk, hobby’s, familiesfeer, karakter en allergieën. Een voorbeeld: 

Daphne is 23 jaar en woont in Amersfoort. Vorig jaar heeft ze haar studie HBO communicatie afgerond en ze werkt nu als communicatiemedewerker bij een reclamebureau. Ze hoopt daar een vast contract te krijgen, maar voorlopig is daar nog geen zicht op. Ze is drie jaar samen met haar vriend Marc (vrachtwagenchauffeur) en binnenkort willen ze een huis gaan kopen. Ze willen graag samenwonen. Maar, doordat ze beide geen vast contract hebben is ze hier wel onzeker over. Kunnen we in deze tijd wel een huis kopen? Daphne’s hobby’s zijn bloggen, met vriendinnen wat drinken op een terras en op een vrije avond, als ze die al heeft, heerlijk met Marc op de bank zitten met een wijntje. Daphne houdt absoluut niet (= allergie) van mensen die altijd negatief zijn.

Wil je nu een tweet schrijven voor de doelgroep waar Daphne in thuishoort, vraag jezelf dan altijd af of Daphne hier iets aan heeft. Op die manier voorkom je tweets die hun doel missen. IJkpersonen kun je zo per doelgroep omschrijven, zodat je ook op Twitter steeds meer mensen kunt bereiken.

Deel #4 komt binnenkort online en gaat over de boodschap die je wilt vertellen (en die zij dus willen horen). 

 

Bron: rectec.nl

Contact