Menu

Strategie | #5 Wie is verantwoordelijk?

Je kent het misschien wel. In het begin hebben jullie enthousiaste ideeën over het gebruik van social media, maar na verloop van tijd worden deze ideeën steeds minder en verschijnen de tweets steeds minder frequent. Om dat te voorkomen is het belangrijk dat iemand verantwoordelijk wordt gesteld voor jullie twitteraccount en aan de slag gaat met de strategie. 

Als je niet zelf verantwoordelijk bent, zorg er dan voor dat de ander zijn taken goed kent, welke doelen jullie willen bereiken en wat wel en niet oké is. Duidelijke afspraken zijn van belang, want je twitteraccount is één van jullie visitekaartjes. 

Taken kunnen zijn:

- het schrijven en plaatsen van tweets;
- het reageren op tweets;
- het monitoren van Social Media. Welke trends zijn er? Maar ook: wat wordt er over mij gezegd? Door middel van de zoekfunctie kan het zijn dat je je eigen naam tegenkomt. Als het van belang is - en dat kan zowel positief als negatief zijn - kun je hierop reageren en er iets mee doen.

Bovenstaande punten zijn niet uitputtend, maar kunnen je wel helpen om een goede start te maken met je zakelijke twitteraccount. Zo is de kans op succes zo groot mogelijk. 

Strategie | #4 Wat is je boodschap?

Lang niet alle informatie is interessant voor je volgers. Je kunt hen natuurlijk vertellen dat je - zucht - de vloer aan het dweilen bent of dat je geniet van je koffie met heel veel melk en suiker, maar uiteindelijk heeft je (potentiële) klant hier niets aan. Denk dus goed na over de vraag: wat is je boodschap? Zorg dat tweets nuttig, interessant en leuk zijn. Verplaatsen in de doelgroep (zie onze vorige blog) heeft daar veel mee te maken.

Naast interessante informatie en nieuws kun je ook vertellen wat je aandacht heeft en waar je mee bezig bent. Schep overigens niet te veel op. Niemand zit hierop te wachten. Volgers en klanten bepalen zelf wel of je zo geweldig bent. Dat wil overigens niet zeggen dat je, als je écht iets bereikt hebt en daar trots op bent, dit niet mag vermelden. Let er alleen wel op hoe je dit brengt.

Reageren is net zo belangrijk
Alleen maar zenden past niet meer bij de tijd van nu. Interactief zijn met volgers is erg belangrijk. Reageer daarom altijd op tweets die aan jou gericht zijn. Net als in het echte leven is gesprek ook hier belangrijk. Toon daarom interesse en tweet niet alleen over jezelf. Ook is het eenvoudig om hulp te bieden via Twitter. Vraagt één van je volgers (of daarbuiten) iets? Een tip is zo gegeven en een vraag zo beantwoord. Succes!

Volgende week een blog over het aanwijzen van een verantwoordelijke voor Social Media, strategie deel vijf dus.

Strategie | #3 Wie is je doelgroep?

Nu je weet wat je doel is en je weet wie je bent kunnen we naar het volgende punt: wie is je doelgroep? Het gaat er namelijk niet om: wat wil ik zeggen, maar wat willen zij horen? En daarom is het zeker belangrijk je doelgroep te kennen.

Als financieel dienstverlener heb je met verschillende doelgroepen te maken. Aan de ene kant heb je de starter die voorzichtig op zoek gaat naar een woning, aan de andere kant de 40-jarige die zijn verzekeringen nog eens na wil kijken en de bijna-AOW’er die vragen heeft over zijn pensioen. Deze groepen hebben verschillende belangen, zijn van verschillende generaties en moeten daarom anders benaderd worden. 

Door rekening te houden met de doelgroep zorg je dat je tweets altijd hierop zijn afgestemd. Een handige manier om een doelgroep te omschrijven is het gebruik maken van een ijkpersoon. Een ijkpersoon omschrijft een gemiddeld persoon uit je doelgroep. Je omschrijft onder andere de leeftijd, woonplaats, werk, hobby’s, familiesfeer, karakter en allergieën. Een voorbeeld: 

Daphne is 23 jaar en woont in Amersfoort. Vorig jaar heeft ze haar studie HBO communicatie afgerond en ze werkt nu als communicatiemedewerker bij een reclamebureau. Ze hoopt daar een vast contract te krijgen, maar voorlopig is daar nog geen zicht op. Ze is drie jaar samen met haar vriend Marc (vrachtwagenchauffeur) en binnenkort willen ze een huis gaan kopen. Ze willen graag samenwonen. Maar, doordat ze beide geen vast contract hebben is ze hier wel onzeker over. Kunnen we in deze tijd wel een huis kopen? Daphne’s hobby’s zijn bloggen, met vriendinnen wat drinken op een terras en op een vrije avond, als ze die al heeft, heerlijk met Marc op de bank zitten met een wijntje. Daphne houdt absoluut niet (= allergie) van mensen die altijd negatief zijn.

Wil je nu een tweet schrijven voor de doelgroep waar Daphne in thuishoort, vraag jezelf dan altijd af of Daphne hier iets aan heeft. Op die manier voorkom je tweets die hun doel missen. IJkpersonen kun je zo per doelgroep omschrijven, zodat je ook op Twitter steeds meer mensen kunt bereiken.

Deel #4 komt binnenkort online en gaat over de boodschap die je wilt vertellen (en die zij dus willen horen). 

 

Bron: rectec.nl

Contact